Föra, 28 september 2008

Så har mörkret ännu en gång lagt sig över Föra, och det är inte mycket tid kvar av den här dagen. En dag som har avslutat en helt otrolig Skördefest. För vi har festat loss ordentligt!

Fredag 26/9
Jag kom hem efter jobbet och var seg. Älskade Lollo hade köpt en focaccia i Bageriet på Jenny och jag njöt! Vi kom iväg vid sju och började vår Konstnattsresa i Södvik och garvade högt åt traktorer invirade i julgransbelysning. Varför inte, liksom? Vi fortsatte ner till Sandvik och sen till Marsjö där vi stannade på Strutsgården och åt ja, just det – struts. Smakade som vilket kött som helst, inte så mycket fågel kanske. Jag åt grillspett och det var smarrigt, speciellt tsatzikin till. Mätta och belåtna och med en vitlöksstinkande dam i baksätet åkte vi till Löt för att lyssna på Månskenssonaten och dricka kaffe. Båda delarna var fantastiska! 

finfina traktorer i skymningen strutsgården i marsjö skedemosse antikt och lollan MITT i Bjärby gråborg by night


Sen åkte vi söderut. Skedemosse, Bägby, Gråborg – riktigt häftigt i mörkret – och Triberga. Antikt, Krafs, Mer krafs och antikt, månsken och ruiner och grönsaker kan man väl sammanfatta det som. Efter en snabbvisit i Kastlösa och en stängd Langosvagn i Eriksöre hade klockan hunnit bli halv två och jag hade kollapsat på samma plats i baksätet och sov som en stock även medan jag borstade tänderna, i Föra halv tre. 

Lördag 27/9 
Jag var fortfarande som en zombie när mamma väckte mig halv elva, och i rasande fart åt jag frukost, mejlade CV:n och duschade och satt i bilen fem över elva igen. Vi kollade in kocktävlingen, där pappa hade varit och filmat på morgonen. Sen gick vi storgatan uppåt, träffade folk, åt lite, träffade mer folk, provade snygga herrglasögon, fikade och köpte skor innan vi gick till gymnasiet och printade CV:n innan vi tog Näktergalsstigen upp till slottet. Där åt vi ännu mer och tittade på grejer, och sen vandrade vi tillbaka till bilen och pappa for till Kårehamn och vi åkte hem en sväng innan vi också åkte dit och lyssnade på de lokala banden – Fyra från Föra och För-Föra. Vilket Röj! Dom är duktiga, dom. När spelandet var slut satt jag och Lollo och halvsov och tog bilen hem. Precis utanför huset kom vi på att vi hade glömt nyckeln. Panik och kissnöd! Tillslut tog vi oss mod och knackade på hos Pia, som tackochlov var vaken, och det löste sig till det bästa. Som det brukar. 

finn ett fel skördefestgangstas sent from heaven Näkergalsstigen pappa och en groupie


Söndag 28/9
Idag ställde jag faktiskt klockan, vis av gårdagens morgonstress. Det är nog nästan det värsta jag vet, att inte kunna få den där tekoppen och vakna till liv med. Tur att jag om 24 timmar är i tedrickandets förlovade land! Jag läste DN och åt frukost och packade och ”skruttade omkring” som Johanna Moström skulle ha sagt. Mamma kom hem vid halv tolv, och efter att vi hade fikat, jag hade skruttat ännu mer och packat lite långsamt, och pappa och Lollo hade vaknat till liv så åkte vi till Evas Kroppkakor och inmundigade Ölands Nationalrätt. UNDERBART!

Efter det var det urmysigt att träffa tjejerna på Nya Condis och dricka tre koppar kaffe på raken. Kommer sakna våra fikastunder, men det lär bli flera sådana! Längtar redan till nästa gång, när det nu kan tänkas bli… Emmy skjutsade hem mig efter och vi gick en promenix till Lunderna och tillbaka. Även det var underbart, hon är så bra den flickan.

Ikväll har jag packat allt. Tror jag. Jag hittade efter mycket letande adaptern, passet är där det ska och jag har hundra pennor med mig. Minst.

Det kommer att bli en bra resa.
kläder överallt! jag fick iallafall någonslags överblick. och tack gode gud för att jag hade städat garderoben innan jag började stöka i den...

Kommentarer
Postat av: Tallälgen

Det kommer bli en fantastisk resa.

2008-09-29 @ 16:48:19
URL: http://bodycake.blogg.se/
Postat av: emmy

hello brunibella!

hoppas att resan gick bra?

hur känns det att äntligen vara framme? jag är nyyyyfiken! hela huset är fullt av elektriker och imorn ska jag måla lister. Tjohej!

ps. föraäpplena är redan slut

puss

2008-09-30 @ 11:25:56
URL: http://myspace.com/emmyphoto

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0